HVEM TROR PÅ NOGET SÅ TÅBELIGT?
— Del 17: Er det et afhængighedsforhold?
Mange har på sociale medier givet udtryk for at et gennemgående karaktertræk hos personer der ofte har svært ved at slippe ud af sekter eller kulter som Jehovas Vidner er at de er knyttet kulten på samme måde som en stofmisbruger er knyttet til sit stof — altså i en form for afhængighedsforhold. Men er det korrekt? Kan man virkelig drage en umiddelbar analogi der trækker spor direkte tilbage til den rusmiddelafhængighed som vi kender den fra misbrugere af alkohol, receptmedicin og illegale rusmidler.
Det har ikke undgået undertegnedes opmærksomhed at flere har givet udtryk for at man hos aktive Jehovas Vidner som forbliver i sekten finder en afhængighed ikke ulig misbrugerens afhængighed af stoffet, men hvor stofafhængigheden blot er udskiftet med en afhængighed af styring og kontrol, hvor andre overtager beslutningsprocessen i disse medlemmers tilværelse og hvor det viljeløse medlem er afhængig af en dominerende kultledelse der fortæller dem hvordan de skal leve deres liv — en slags afhængighed der udspringer af manglende selvrespekt og selvværd.
Det er en fristende antagelse da det er en udbredt antagelse blandt psykologer og misbrugsbehandlere, at stofmisbrug ofte starter fordi brugeren mærker at stoffet dulmer en følelse af manglende selvværd. Man skal i den forbindelse skelne stærkt mellem høj grad af selvtillid og højt selvværd. Disse to er helt og aldeles uafhængige af hinanden og ofte ser man personer med meget høj grad af selvtillid, som enten i trygge kredse eller ved senere erkendelser (f.eks. i selvbiografier) erkender at deres store selvtillid i virkeligheden dækkede over et meget lavt selvværd. Man kan altså godt have stor tillid til sine egne evner, og føle sig stærkt kompetent på en række områder samtidig med at man føler et meget lavt selvværd. Hvis det skal beskrives kort så er selvværd af langt mere abstrakt og eksistentiel karakter. Mens høj grad af selvtillid ofte ses i følelsen af sikkerhed i bestemte situationer, som f.eks. sportspræstationer, faglig dygtighed, osv. så er lavt selvværd snarere et udtryk for en generel opfattelse af at man ikke har samme værdi som menneske eller samme eksistensberettigelse som andre og er af ringe betydning for sin omverden. Dette kan naturligvis komme til udtryk i form af en lav selvtillid, men der er intet grundlag for at postulere en ligefrem proportionalitet mellem selvværd og selvtillid, da det lige så ofte – om ikke oftere – ses at personer med lavt selvværd ofte har en meget høj grad af selvtillid, der nærmest forekommer at være en kompensation for deres lave selvværd.
Det var f.eks. hvad jeg selv oplevede både inden mit misbrug begyndte, men også efter jeg var afvænnet fra det fysiske misbrug og blev tvunget til at se på en række af mine egne karaktertræk og handlemønstre der havde tilbøjelighed til at føre mig tilbage i misbrugsadfærden.
F.eks. følte jeg grundlæggende en meget høj grad af selvtillid allerede fra folkeskolealderen, og forventede på forhånd at få topkarakterer i alt hvad jeg skulle eksamineres i, og fik indfriet denne forventning ved de mange eksamener jeg gennemgik i skole-, gymnasie- og studietiden, da det for mig var et nederlag at få 11 (dengang brugte man 13-skalaen), da det var en uvant situation for undertegnede. Men mit selvværd var stadig i bund – ja, nærmest ikke-eksisterende – og jeg havde ikke fundet min egen eksistensberettigelse. I tilbageblik kan jeg ikke undlade at fundere over om hele det kultiske miljø der danner kontekst for min opvækst i høj grad gjorde meget for at understrege hvor uvigtig eksistensen af det enkelte individ er og at den primære mening med hele vores eksistens var at “Jehovas navn skulle ophøjes”, og at du alene skal se dig selv som “et redskab til Guds ære” hvor Gud er en “pottemager” og mennesket er det “ler” som Gud kan forme efter forgodtbefindende, understreget med bibelvers som:
»Men du, Jehova, er vores Far. Vi er leret, og du er vores pottemager; vi er alle værk af din hånd.«
Esajas 64:8
»Det vil ikke gå godt for det menneske der anklager sin Skaber, for det er jo bare et potteskår blandt de andre potteskår der ligger på jorden. Skulle leret sige til Pottemageren: “Hvad er det du laver?”«
Esajas 45:9
Så på den måde vil jeg gå så langt at jeg vil medgive at den opvækst som man oplever i et kultisk miljø hvor man gør meget ud af at understrege individets lidenhed og ubetydelighed, kan bidrage til at fremme en tilstand af lavt selvværd i et menneske og på den måde afstedkomme at dette individ hvis det – enten intentionelt[1] eller accidentelt[2] – finder sig selv i et miljø hvor de får muligheden for at opleve hvordan denne følelse forsvinder ved indtag af rusmidler, hvad enten dette er morfin, sovepiller, cannabis (hash/marijuana), heroin, kokain eller, for den sags skyld, alkohol, kan føle sig draget mod genindtagelse af rusmidlet fordi det giver brugeren en forbigående, men syntetisk forårsaget, følelse af det ellers så uvante selvværd.
Men at hævde at tilhørsforholdet til Jehovas Vidner for medlemmer der enten drages af kultens agiteren eller forbliver i kulten trods bedrevidende, gør det med baggrund i en afhængighed af styring og kontrol som en følge af manglende selvagtelse, selvvilje eller selvværd, vil jeg hævde er en lommepsykologisk og overfladisk betragtning, som i lige så høj grad er motiveret af bitter selvlede over de kostbare år man selv har spildt i sekten (da sådanne udtalelser ofte hidrører fra tidligere medlemmer med lang tids fravær fra sekten), hvilket ikke mindst åbenbares af den sparsomme evidens i den foreliggende empiri. For mit eget vedkommende kan jeg sige at jeg i forbindelse med flere ansættelser hvor jeg skulle søge om en stilling som afdelingsleder eller team-lead i en IT-afdeling, har skullet gennem flere samtaler med paneler på 5-8 mennesker hvor et af de nåleøjer man skal igennem består i vurdering foretaget af eksterne konsulenter[3], og selvom jeg bildte mig ind at jeg var af en ganske anden karakter, har jeg to gange hos eksternt hyrede rekrutteringsbureauer skullet deltage i længerevarende personlighedstest, hvor resultatet begge gange viste den stedlige ledelse at de karaktertræk hos undertegnede der trak ned i min samlede score var:
- tegn på uvilje til at bakke op om beslutninger der går imod min egen holdning
- at jeg var anti-autoritær og “ledelses-immun”
- karakteristika der afslører et behov for solo-præstationer
Det skal dog understreges at jeg i begge tilfælde hvor jeg måtte aflægge personlighedstest der viste ovenstående karaktertræk alligevel fik jobbet, da disse kun var en lille del af det samlede billede — men de positive sider som fik ledelsen overbevist om at jeg skulle ansættes trods ovenstående negative karaktertræk, forbeholder jeg mig retten til at holde for mig selv, da pointen med ovenstående ikke er at fremhæve mig selv, men alene at påvise at man tilsyneladende kan besidde karaktertræk der er i direkte modstrid med postulatet om at et menneske der – i hvert fald i en periode af sit liv – kan finde sig til rette i en kult som Jehovas Vidner, skulle have et særlig udtalt behov for at underkaste sig andres styring og kontrol.
Men en ting er hvad jeg selv har gjort af erfaringer. De fleste der blot har en grundlæggende viden om psykologi er også klar over, at vores eget selvbillede som regel er den mest virkelighedsfjerne beskrivelse af vores personlighed det overhovedet er muligt at opdrive — hvorfor jeg da også udelukkende henviser til beskrivelser af egen karakter udarbejdet af tredjepart. Der er praktisk talt ingen mennesker der ikke lider af et stærkt forvrænget selvbillede. F.eks. var ovenstående tre eksempler på de negative karaktertræk mine tests havde afsløret, en stor overraskelse for mig selv, da jeg betragtede mig selv som en person der havde respekt for mine overordnede, var særdeles samarbejdsvillig, god til teamwork og meget lidt ærgerrig. Af samme grund har jeg sjældent meget mere end skuldertræk til overs for mennesker der prøver at beskrive deres egne egenskaber, da dette selvbillede som regel – for ikke at sige konsekvent – er forvrænget. Af samme grund har jeg i ansættelsessamtaler bevidst afvist at svare på spørgsmål som: “Hvad er dine tre stærkeste egenskaber?”, “Hvad er dine tre dårligste sider?”, osv. da svarene på disse stort set altid vil blive overtrukket med den “glasur” vi fornemmer vil give os den bedste chance for at komme gennem nåleøjet.
Men er der andre måder hvorpå afhængighed alligevel er et gennemgående karaktertræk hos dem der er tilbøjelige til at tiltrækkes af dogmatiske og destruktive dommedagskulter? Er der områder hvor man kan drage paralleller til rusmiddelafhængighed som alkoholisme og narkomani?
Hvad siger sagkundskaben?
Der findes utallige afhandlinger om kultmedlemmer og deres oplevelser båder før, under og efter bruddet med kulten. De vigtigste af disse er dem der beskæftiger sig med et udvalg af kultmedlemmer og gerne personer fra flere forskellige kulter, så det er muligt at se om der er visse gennemgående karaktertræk hos mennesker der tiltrækkes af en kult.
En af de absolut bedste afhandlinger om dette emne som jeg kunne finde var Kristian Molbos speciale i Sociologi fra 2007, hvor hans research bl.a. omfatter en række standardiserede interviews med tidligere medlemmer af tre forskellige sekter. Disse sekter var:
- Scientology
- Jehovas Vidner
- Mormonkirken (Jesu Kristi Kirke af de Sidste Dages Hellige)
Det der i denne sammenhæng er interessant er at se om der er særlige karakteristika der går igen hos et overvejende flertal af dem der i en periode af deres liv har fundet sig til rette i en sekt og om et eller flere af disse karakteristika afslører et afhængighedsforhold der er tilstrækkeligt analogt med det afhængighedsforhold man kender fra stofmisbrugere og deres stoffer til at man med rette kan drage en parallel eller overhovedet kan tillade sig at beskrive forholdet til en sekt som et afhængighedsforhold.
Med baggrund i den viden Kristian Molbo har indsamlet og de konklusioner han må drage på baggrund af det indsamlede materiale, vil vi kaste lys over disse spørgsmål.
Med afsæt i tidligere studier foretaget af Helen Rose Fuchs Ebaugh (“Becoming an EX”, 1988), E Burke Rochford (“Factionalism, group defection, and schism in the Hare Krishna movement”, 1989) og Peter Harry Ballis (“Leaving the adventist ministry: A study of the process of exiting”, 1999) foruden en række af publicerede artikler i Journal for the Scientific Study of Religion af bl.a. Howard M. Bahr (med udgangspunkt i Mormonkirken), Stan L. Albright (med udgangspunkt i Mormonkirken), og flere andre det vil kræve for megen plads at uddybe, foretager Kristian Molbo en af de grundigste publicerede undersøgelser – hvis ikke den grundigste – af emnet man vil kunne finde på dansk ved at klikke på dette eller nedenstående link. Links vil ligeledes være at finde på sidste side i denne føljeton, ligesom det vil kunne findes under menupunktet (klik på den kursiverede del for at åbne specialet i nyt vindue):
Medier ➔ Research og Dokumentation ➔ Frafald fra Religiøse Sekter, Kristian Molbo, 2007
Da Kristian Molbo selv har en baggrund i Jehovas Vidner var det vigtigt for studiets lødighed og konklusionens troværdighed at tilføje medlemmer fra andre sekter[4] hvorfor gruppen af interviewede også omfattede tidligere medlemmer af Scientology og Mormonkirken.[5] Kristian Molbo forklarer selv at dette er nødvendigt for at kompensere for en bias (negativ såvel som positiv) der kunne opstå såfremt han udelukkende lod gruppen af interviewede bestå af tidligere Jehovas Vidner.
Endvidere gør Kristian Molbo klart at de interviewede blev taget fra en særdeles specifik og veldefineret gruppe der i specialet defineres som Definitivt Frafaldne, hvilket vil sige personer der både afviser troen og afviser fællesskabet, og som samtidig engang har levet op til definitionen Engageret Troende.[6]
Kristian Molbo arbejder med baggrund i en artikel af S. L. Albrecht og H. M. Bahr[7] med to former for tilknytningsgrader: Den sociale og rent religiøse, illustreret med skemaet herunder:
De to mest interessante personidentiteter i skemaet herover er hhv. en Engageret Troende og en Definitivt Frafalden, da det er disse to der danner grundlag for argumentationen i Kristian Molbos analyse af hypotesen om religiøs afhængighed. Et lille kuriosum er at mange forhenværende Jehovas Vidner opererer med en indforstået lingo der modsvarer de fire yderpunkter (kaldet ‘FIMI’, ‘FIMU’, ‘FUMI’ og ‘FUMU’) fra de ni beskrevne tilhørsforhold i ovenstående skema og sammenhængen er flg:
- FIMI = Fysisk Inde/Mentalt Inde (fra engelsk PIMI: Physically In/Mentally In) = Engageret Troende
- FIMU = Fysisk Inde/Mentalt Ude (fra engelsk: PIMO: Physically In/Mentally Out) = Medløber
- FUMI = Fysisk Ude/Mentalt Inde (fra engelsk: POMI: Physically Out/Mentally In) = Tilbagetrukket troende
- FUMU = Fysisk Ude/Mentalt Ude (fra engelsk: POMO: Physically Out/Mentally Out) = Definitivt Frafalden
Kristian Molbo påviser tidligt i sit speciale, at selv de studier der beskriver frafaldet fra et trossamfund som ledsaget af både psykiske og fysiske reaktioner, og som har fået nogle til at sammenligne den rusmiddelafhængiges tilknytning til rusmidler med den tilknytning et sektmedlem har til sit sektfællesskab, ikke kan tages til indtægt for en sådan analogi. Kristian Molbo stiller selv hypotesen som grundlag for en sociologisk analyse af dette tilhørsforhold, som han bl.a. understreger skal kunne underbygges ved at man kan føre nogle lige linjer mellem de oplevelser som rusmiddelafhængige og sektmedlemmer føler både når de drages mod deres rusmiddel/sekt og de abstinenser de føler når de lægger afstand til deres rusmiddel/sekt:
»Er afhængighed af en sekt eller et religiøst verdensbillede tænkeligt? Ikke bare mentalt afhængig af status eller den rolle man indgår i, men afhængig i en form, der minder om fysisk og psykisk afhængighed? At forlade et sektfællesskab og dens etablerede verdensbillede kan være en smertefuld proces, der er ledsaget af reaktioner som depression, migræne, rysteture mv. (Ebaugh 1988:53, 143-5), hvilket gør det rimeligt at antage, at udgang fra en religiøs sekt medfører abstinensreaktioner i lighed med dem, der er forbundet med afhængighed af alkohol og narkotika.
Det generelle billede, der tegnes af frafald fra religiøse grupperinger er, at frafaldet er et gradvist forløb og et socialt fænomen og afhængighedsreaktioner på frafald nævnes stort set ikke, om end det flere gange nævnes, at forløbet fra den første tvivl til den endelige udgang kan være hård, lang og smertefuld og ledsaget af store følelsesmæssige tilstande som desillusion, tomhed, meningsløshed og vrede (Ebaugh 1988; Ballis 1999:50, 200 mfl; McGuire 2001:91).
Frafaldsstudierne knytter altså ikke en antagelse om afhængighed sammen med frafald fra sekter eller andre trossamfund generelt, om end de foreliggende resultater kan forstås udfra en sådan terminologi. I flere studier nævnes det, at sektfrafaldne finder et ny trosfællesskab at relatere til eller sammen med andre tidligere medlemmer danner de en ny sekt […] hvilket gør det rimeligt at antage, at den religiøse tilknytning afspejler en trang og en afhængighed efter et tilsvarende fællesskab og virkelighed […].
Med udgangspunkt i frafaldne sektmedlemmers afbrydelse af nære sociale relationer og omdefinition af deres virkelighedsopfattelse vil afhandlingen undersøge om der er grundlag for at antage, at sociale relationer, virkelighedsopfattelse og meningsgrundlag skaber et afhængighedsforhold til sekten.«
[NB. Kursivering af artikelforfatter]
— Frafald fra religiøse sekter (K. Molbo, 2007), side 5
Hvad er afhængighed?
For overhovedet at kunne drage paralleller mellem den troendes tilhørsforhold til en sekt og den rusmiddelafhængiges forhold til sit rusmiddel, skal man som minimum have en grundlæggende forståelse af hvad afhængighed indebærer.
For de fleste – uanset om de har erfaringer med rusmiddelafhængighed eller ej – er det en udbredt viden at der findes både fysisk og psykisk afhængighed. I sit speciale bruger Kristian Molbo – helt korrekt – en væsentlighed ud af at definere den form for afhængighed hans fortsatte analyse af hypotesen tager afsæt i. Dette er berettiget, men ikke for artiklen, og da forfatteren til nærværende artikel har et indgående kendskab til rusmiddelafhængighed gennem egne erfaringer med denne tilstand, og samtidig kan tilslutte sig den del af Kristian Molbos speciale hvor han citerer WHO’s definition på afhængighed, som lyder:
- En stærk trang eller følelse af at være tvunget til at tage stoffet.
- Nedsat kontrol over, hvornår indtag af stoffet skal ske, hvornår det skal slutte eller hvor meget der tages.
- Fysiske abstinenser ved nedsat eller afholdende brug af stoffet.
- Udvikling af tolerans overfor stoffet. Der kræves en større grad af indtag for at opnå den virkning man oprindeligt opnåede med et lavere indtag.
- Stigende tilsidesættelse af behov og interesser grundet indtag af stoffet sammen med et øget tidsforbrug ved at skaffe eller tage stoffet eller ved at komme sig efter indtag.
- Vedblivende brug af stoffet, trods erkendelse af skadevirkninger som følge af indtag af stoffet.
— WHO 2004
I specialet redegør Kristian Molbo detaljeret for hvordan man kan skelne mellem en bruger, en risikobruger, en afhængig misbruger og en afhængig bruger[8]. Hvis man vil vide mere om forskellene på disse definitioner henvises til Kristian Molbos speciale, s. 31 som kan læses her.
Foruden den definition som Kristian Molbo selv trækker på i form af WHOs definition af afhængighed, vil jeg i stor udstrækning trække på mine egne erfaringer da jeg er i den unikke situation at jeg:
- Selv har været Engageret Troende (K. Molbo 2007, s. 8-9)
- Selv er Definitivt Frafalden (K. Molbo 2007, s. 8-9)
- Selv har været stærkt rusmiddelafhængig (K. Molbo 2007, s. 31)
- Selv har oplevet abstinenserne ved ophør med indtag af det afhængighedsskabende rusmiddel
- Selv har et indgående personligt kendskab til forskellen på psykiske og fysiske abstinenser
- Ikke – som det var tilfældet med Kristian Molbos speciale – skal have min artikelføljeton vurderet efter samme strenge krav til videnskabelige undersøgelser, og derfor i højere grad kan tillade mig at læne mig op ad egne erfaringer ☺
Afhængighed er ofte noget der udvikler sig gradvist, og der vil under alle omstændigheder for personer de gennem længere tid udsættes for påvirkning af fysisk vanedannende stoffer også opstå en fysisk afhængighed, som vil medføre fysiske abstinenser når man ophører med stoffet. Det er derfor at personer der i øvrigt ikke føler sig draget mod et stof stadig vil føle stærkt ubehag, hvis de f.eks. grundet længerevarende sygdom har været i behandling med morfin, og man pludselig når sygdommen er kureret seponerer det smertestillende præparat. Derfor vil man altid sikre at patienter der har været gennem et længere forløb med fysisk afhængighedsskabende medicin gennemgår en langsom aftrapning af midlet så de ikke får urimeligt ubærlige abstinenser. Den psykiske afhængighed er til gengæld ikke eksisterende hos mennesker som ikke har haft anden motivation til at indtage medicinen end den rent smertestillende effekt og når de er afvænnet fra deres fysiske afhængighed og ikke længere mærker abstinenser vil de heller ikke længere føle sig draget mod indtag af stoffet. Hos den psykisk afhængige vil dragningen mod stofindtaget kunne vare mange år efter den fysiske afhængighed er væk, og for nogle vil den aldrig forsvinde helt.
En anden vigtig deltalje er at en nyudviklet misbruger der har udviklet rusmiddelafhængighed ikke bliver klar over dette før første gang den afhængige pludselig bliver afskåret fra sit stof. Det kan ske fordi man ikke kan få fat på mere, ikke har penge til mere, man er medicinmisbruger og lægen har “lukket for receptblokken”, man forhindres af fysiske forhold fordi man er blevet arresteret, eller andre omstændigheder. Først når man første gang opdager at man har abstinenser når man mangler stoffet og at disse abstinenser kun forsvinder når man endelig har held til igen at skaffe mere af rusmidlet, opdager man at man har udviklet rusmiddelafhængighed. Så det er abstinenssymptomerne der i virkeligheden er den egentlige “sladderhank” når rusmiddelafhængighed afsløres. Derfor sammenfatter Kristian Molbo da også den overordnede hypotese som skal eksamineres nærmere med disse linjer:
Den overordnede hypotese for studiet lyder derfor således med tilhørende underhypoteser:
- Engagerede troende viser ved frafald, at de er afhængige af tilknytningen enten socialt eller doktrinalt.
- Frafaldne søger enten mod andre og lignende fællesskaber eller religiøse overbevisninger for at modstå abstinenserne ved frafald.
- Frafaldne reagerer med fysiske symptomer pga. abstinenserne ved frafald.
OBS! VIGTIG INFORMATION
Inden jeg fortsætter med et par yderligere pointer fra Kristian Molbos speciale er det af afgørende betydning at understrege, at der er tale om et uhyre grundigt frafaldsstudie, og at Kristian Molbo skelner mellem både en række af forskellige tilhørsforhold (nomiske og sociale). ligesom han også skelner mellem flere frafaldstyper (socialt frafald, doktrinært frafald og definitivt frafald), hvilket denne stærkt komprimerede sammenfatning – hvorfra der kun plukkes overfladisk fra mindre end 0,1% af materialet – slet ikke levner plads til. Håbet med denne del af føljetonen er – foruden underbygning af den samlede artikels pointe – i lige så høj grad at henlede læserens opmærksomhed på Kristian Molbos speciale og opfordre alle til at læse det i sin fulde længde, hvis man ikke allerede har gjort det, da det er uhyre spændende læsning om de sociologiske aspekter omkring tilknytning til sekter som Jehovas Vidner og om de psyko-sociale udfordringer som dissidenter står overfor — ikke mindst i perioden mellem den begyndende tvivl og det definitive frafald.
Jeg vil gå så langt som at hævde at alle der ikke har læst Kristian Molbos speciale, vil kunne lære noget nyt om ovennævnte forhold, såfremt de tager sig tid til at læse det, og når det tillige kan både læses og downloades her fra JVinfo.NU, er der heller ikke længere nogen undskyldning for ikke at læse det.
Hypotesen må afvises (i sin absolutte form)
En væsentlig pointe i specialet er bl.a. en udtalt underminering af påstanden om at der er en kommensurabel analogi mellem den afhængighed man finder hos rusmiddelafhængige (som alkoholikere og narkomaner), og den afhængighed af sektfællesskabet som postuleres i hypotesen. Dette gøres bl.a med udgangspunkt i den omfattende interviewundersøgelse af de 12 definitivt frafaldne fra tre forskellige sekter og Kristian Molbo konkluderer bl.a.:
»På basis af 12 interviews med personer fra tre forskellige sekter er det således tydeligt, at ikke en eneste af dem har fundet sig en erstatningsreligion eller overbevisning, som de praktiserer i et nyt sektlignende fællesskab eller mere moderat trossamfund, hvilket den første underhypotese lægger op til. Ingen af dem har på noget tidspunkt haft overvejelser om at vende tilbage, og det er udtalt hos dem alle, at de føler sig frigjorte og ikke ønsker at indtræde i et nyt fællesskab af lignende karakter.«
[NB. Kursivering af artikelforfatter]
— Frafald fra religiøse sekter (K. Molbo, 2007), side 52
På baggrund af den samlede gruppe af interviewede må Kristian Molbo konstatere, at:
»Denne holdning repræsenterer bredt alle de adspurgte. De ønsker ikke at involvere sig med et nyt fællesskab, fordi deres opfattelse er, at fællesskaber, der baserer sig på et indiskutabelt verdensbillede og dogmatik virker begrænsende, dominerende eller fordummende. Begrundelserne herfor er ganske eksplicitte og vidner om en refleksion, der er fremkommet på baggrund af erfaringer og personlige overvejelser, …«
[NB. Kursivering af artikelforfatter]
— Frafald fra religiøse sekter (K. Molbo, 2007), side 52
Det skal dog understreges at Kristian Molbo ikke lægger skjul på at flere af de adspurgte – ikke mindst blandt tidligere Jehovas Vidner var enkelte der havde engageret sig i en støttegruppe for tidligere Jehovas Vidner, men at denne støttegruppe ikke rummer et etableret nomos, eller anden form for eksklusivitet eller elitær afstandtagen til omverden, som på nogen måde kunne opfylde en følelses af afsavn (“abstinenser”) sådan som det ses ved konventionel afhængighed, og der er derfor ikke nogen umiddelbar sammenlignelighed der i denne tilknytning skaber evidens for at det der driver Jehovas Vidner er en afhængighed. Kristian Molbo konkluderer tilsvarende om de adspurgte fra øvrige sekter.
»I tilfældet med de tidligere Jehovas Vidner giver det dog ikke mening at se støttegruppen som et integrerende fællesskab, da den er særdeles løst funderet og ikke rummer et etableret nomos og fællesskab. For de tidligere scientologer er modstanden begrundet i individuelle forhold, hvorfor det kan diskuteres, hvorvidt der er tale om særlige omstændigheder eller om det er en bekræftelse af hypotesen, at de reagerer med modstand mod Scientology. Eftersom disse forhold ikke er entydige og samtidig diskutable kan de ikke siges at bekræfte hypotesen. Selvom det må afvises, at de frafaldne involverer sig på ny med et andet trossamfund eller fællesskab udelukker det dog ikke, at de ved deres frafald reagerer med fysiske symptomer, som den anden underhypotese antager.«
[NB. Kursivering af artikelforfatter]
— Frafald fra religiøse sekter (K. Molbo, 2007), side 52
Selvom Kristian Molbo – helt i overensstemmelse med kravet til falsificerbarhed til videnskabelige hypoteser – medgiver, at det ikke kan udelukkes at der er dissidenter der reagerer med fysisk ubehag på deres frafald fra sekten, må han samtidig konstatere at det ikke var noget en eneste af de interviewede kunne nikke genkendende til.
Hypotesen må revideres
Hvor den oprindelige hypotese baserer sin afhængighedsanalogi på selve tilhørsforholdet til en sekt, må man med baggrund i Kristian Molbos undersøgelser afvise en sådan direkte sammenhæng. Til gengæld kan man revidere hypotesen så den i højere grad fokuserer på frafaldsprocessen og det den frafaldne efterfølgende retter sin opmærksomhed imod.[9] Så selvom den oprindelige hypotese falsificeres i Molbos speciale, kan man stadig forsvare at benytte et afhængighedsperspektiv på frafaldsprocessen, uden at der er tale om at de frafaldne hverken som gruppering eller individer er afhængige af et etableret fællesskab. Mange søger umiddelbart efter frafaldet nye fællesskaber, oftest med andre frafaldne, og i denne sammenhæng kan man sige at det fællesskab som den frafaldne tiltrækkes af er styret af både behovet for social kompensation og et behov for identifikation. Men når frafaldne fortsat beskæftiger sig med emner der har rod i det tidligere fælles nomos, påpeger Molbo helt korrekt at dette ikke er styret af en afhængighed af genopnåelse af en eksklusivitet, men fordi det er åbenlyst for mennesker i almindelighed at finde identifikation.
Undertegnede finder at Kristian Molbo formår at samle trådene meget vellykket og specifikt i følgende sammenfatning af de erfaringer som de frafaldne i store træk alle tilslutter sig:
»Dette vidner om at fællesskaber efter frafaldet opleves som vigtige, fordi de fungerer som medium for identifikation af forskellige følelser, oplevelser og erfaringer, men at være en del af ét eksklusivt fællesskab i en form som sekten er noget man for altid tager afstand fra. Enkelt sagt, så mener man at have erfaret, at et enkelt fællesskab ikke kan være medium for både universet og ens egne følelser og erfaringer og ikke kan legitimere at danne grundlag for viden om verden. Til gengæld er det helt tydeligt, at en frafalden ikke bare påbegynder et nyt liv uden nogen sammenhæng med det religiøse nomos, der er blevet forladt. Den første tid efter frafaldet er stærkt præget af en trang til fortsat at beskæftige sig med forhold, der minder om det fortidige nomos, hvad enten dette er det rent doktrinære eller gennem socialisering med andre frafaldne og almindeligvis er disse to forhold sammenfaldende. At der er tale om en udvikling for de interviewede forekommer åbenlyst og set fra afvænningsperspektivet giver det god mening at tale om en form for afvænningsproces, en nomisk afvænning så at sige, hvor trangen til at beskæftige sig med det gamle nomos er stærkest umiddelbart efter frafaldet, hvorefter denne trang gradvist bliver mindre med tiden. Det viser sig ved, at interessen for emner og samværet med personer, der relaterer sig til det gamle nomos bliver mindre efterhånden for til sidst stort set at forsvinde. Modsat gælder det for andre, at motivationen for at beskæftige sig med det gamle nomos mindskes, men når et niveau, hvor det stadig har betydning for, hvem man omgås, og hvad man interesserer sig for. For disse mennesker er det blevet til en del af den nye hverdag, og det er noget, der bidrager til hverdagens almindelige meningsfuldhed på linie med andre forhold man i øvrigt beskæftiger sig med og finder interessante. Man er f.eks. aktiv i en støttegruppe, skriver artikler om emnet eller holder sig orienteret om relevante emner. Alt sammen på frivilligt og ulønnet basis.«
[NB. Kursivering af artikelforfatter]
— Frafald fra religiøse sekter (K. Molbo, 2007), side 63-64
Fordi denne etablering af sociale relationer med tidligere sektfæller har karakter af en form for personlig udvikling (som Molbo beskriver som “en nomisk afvænning”) fordi behovet for at beskæftige sig med det doktrinære – det gamle nomos – er størst umiddelbart efter frafaldet, mens denne trang bliver mindre med tiden. Dog er det vigtigt at bemærke at Molbo også skelner mellem dem for hvem det glider i baggrunden fordi interessen ganske enkelt daler og interessefællesskabet med de andre frafaldne mindskes, er der en mindre gruppe der på frivillig og ulønnet basis skriver artikler og beskæftiger sig med forhold i sekten og dennes udvikling som nyhedsstof, som de publicerer som en service for andre med en mere akademisk interesse i emnet. Undertegnede kunne identificere sig i denne gruppe da jeg selv er erklæret ateist, men har en udpræget interesse i at se hvordan sekten har udviklet sig historisk og hvordan den fortsat udvikler sig ud fra et rent sociologisk perspektiv, og det er ikke mindst interessant at se hvordan sekten konstant redefinerer sig selv på mange områder i åbenlys konflikt med et krampagtigt forsøg på at fastholde en yderst konservativ, statisk, selvopfattelse.
Desuden kan undertegnede – med baggrund i egen erfaring – ikke lade være med også at supplere med den observation, at afhængighedsanalogien brister i det øjeblik man finder medlemmer der netop periodisk finder meningsfuldhed i at beskæftige sig med specifikke aspekter af sekten, uden på den måde at finde sympati for sekten – snarere tværtimod – som når man f.eks. med interesse følger sektens problemer med at flere og flere tæt på toppen agerer som “whistleblowers” og løber ikke ufarlige risici ved f.eks. at optage interne møder på hovedkontoret med mobiltelefoner, eller f.eks. at følge sektens store problem med at erkende dens skråplan i forhold til deres interne behandling af “synder” der også i sekulær forstand er grove lovovertrædelser, for blot at nævne få. Det svarer på ingen måde til afhængighedsanalogien, men kan snarere sammenlignes med det billede man af og til ser hvor tidligere stofafhængige (rusmiddelmisbrugere eller alkoholikere) uddanner sig som specialister i misbrugsbehandling fordi de har et indgående kendskab til målgruppen. Det er jo netop ikke et tegn på at de stadig ønsker at indtage rusmidler — tværtimod. Men de tilegner sig ekspertviden på området, og denne tilegnelse kan sagtens udspringe både af et ønske om at oppebære en høj grad af professionalisme og faglighed i deres arbejde med andre misbrugere, men også fordi emnet grundet deres egen tidligere misbrugskarriere har interesse fordi den tilegnede viden også er selvforklarende. Det samme kan man sige om mennesker der indgående studerer Vagttårns-sektens historie, dens aktuelle juridiske udfordringer, dens fejlslagne doktriner og profetiske udmeldinger, osv. Det er selvklart et interessseområde det ville være meget usandsynligt at man havde fået såfremt man ikke havde en baggrund i den pågældende sekt, men det kan på ingen måde sammenlignes med en manglende evne til løsrivelse fra sekten — igen, tværtimod!
Kristian Molbo reviderer hypotesen om afhængighed i ikke ubetydelig grad, og skriver bl.a. i sin konklusion:
»Der gives ikke grund til at antage et afhængighedsforhold af en sekt, der kan sammenlignes med afhængighed af narkotiske stoffer og øvrige stimulanser. Det kan dog på ingen måde afvises, at en tilknytning til et sektfællesskab har et neurologisk aspekt selvom sammenligningen ikke går gennem narkomani. Det kan samtidig stadig ikke afvises generelt at frafald fra en sekt ikke har de føst antagede konsekvenser. Den foreliggende empiri bekræfter blot ikke en sådan antagelse. På baggrund af de foreliggende interviews gives der grund til at revidere hypotesen og i højere grad anse de nomiske og sociale omstændigheder for at være i et tættere sammenspil med neurale processer, snarere end at anskue det overvejende entydigt fra et neurologisk eller socialt konstrueret perspektiv.«
[NB. Kursivering af artikelforfatter]
— Frafald fra religiøse sekter (K. Molbo, 2007), side 53
Samtidig medgiver Kristian Molbo dog, at der kan være grundlag for en revideret afhængighedsforståelse som blot ikke er analog med det afhængighedsforhold der foreligger hos rusmiddelafhængige. I stedet for at se på det tilknytningsperioden vil man i højere grad være i stand til at udtrykke et gennemgående træk hos tidligere sektmedlemmer ved at fokusere på både det de umiddelbart efter deres brud med sekten er optagede af og, ikke mindst, i hvilket omfang deres langsigtede verdensbillede er præget af deres historiske tilknytning til sekten. Her skal man være opmærksom på at dette verdensbillede både kan være i harmoni med det verdensbillede som sekten foreskrev, eller det kan være direkte i opposition til dette, men begge kan udtrykkes som konsekvenser af sekttilhørsforholdet. Kristian Molbo skriver:
»Selvom det som vist ikke er sandsynligt at anse et sekttilhørsforhold som et afhængighedsforhold, kan man i stedet anskue et sådant tilhørsforhold som disponerende for det man efterfølgende retter sin opmærksomhed imod, og det man supplerer sit nye verdensbillede med. […] Der er således grund til at antage, at det stærke følelsesmæssige engagement i sekten ved frafald viser sig at fastholde en bestemt skelnen og skaber en øget motivation for at rette sin opmærksomhed mod forhold, der relaterer sig til sekten eller til religion mere generelt. I et par enkelte tilfælde viser det sig desuden, at denne skelnen kan være latent og blive vakt under de rette omstændigheder, selvom personerne har beskæftiget sig med forhold af en ganske anden karakter og efter eget udsagn ikke vist deres fortid interesse i lang tid. […] Selvom man har forkastet sit fortidige nomos og reelt opbygget et nyt, er man præget af visse tilbøjeligheder til at skelne og være motiveret, og dette præger også det nye verdenssyn uden, at det nødvendigvis bliver identisk med det gamle.«
[NB. Kursivering af artikelforfatter]
— Frafald fra religiøse sekter (K. Molbo, 2007), side 53-54
Man oplever bl.a. at der blandt dem der stadig føler sig tiltrukket til religion, at de enten oplever en kortvarig afprøvning af andre religiøse retninger for derefter at konkludere at de tager afstand fra al organiseret religion, eller at de der ønsker at bevare et religiøst ståsted finder sig bedst til rette i langt mere åbensindede og liberale religiøse fællesskaber der ikke ser sig selv i en eksklusivistisk optik, men mere bredt favnende. Der er ofte blandt de tidligere sektmedlemmer – selv blandt dem der søger et andet religiøst fællesskab efter deres brud med sekten – en stor grad af skepsis der afstedkommer en grundig afsøgning af fællesskabets grundværdier for at sikre at det ikke har nogle af de sekteriske, eksklusivistiske karaktertræk der kendetegnede det sektfællesskab de har forladt. Molbo noterer sig f.eks. følgende observationer hos de tidligere sektmedlemmer:
»Tilknytningen til sekten og bruddet med den afstedkommer hos samtlige af de interviewede en kontant afvisning af nogensinde igen at blive involveret i organiseret religion. De tager generelt afstand fra, at en bestemt gruppe skulle være medium for et eksklusivt nomos og at legitime religiøse oplevelser skulle være forbundet med et sådant fællesskab. De møder sådanne grupper med skepsis og stiller spørgsmålstegn ved legitimiteten af deres dogmer og ikke mindst deres ret til udgøre en autoritet i forhold til nomiske anliggender. […] De anser det ikke længere for gyldigt, at en kirke tillægger sig en større legitimitet end andre institutioner til at have svar på, hvad meningen med livet er. bemærkelsesværdigt er det desuden, at man også tager afstand fra mennesker, der dogmatisk fremfører påstande om, at deres nomos er det eneste sande. Disse mennesker bliver i negative vendinger beskrevet som ’frelste’ og ’fundamentalistiske’, mens deres evt. kirker bliver beskrevet enten tilsvarende eller med vendinger som ’spændetrøjeagtige’, ’sekteriske’, ’menneskeværk’ […] Selv kirker, som ikke i udgangspunktet er fundamentalistiske, og som kan være åbne for andre synspunkter bliver undersøgt for reminiscenser, der måtte vække mindelser om et sektfællesskab, og på dette grundlag bliver de vurderet negativt, hvis der måtte være sådanne.«
[NB. Kursivering af artikelforfatter]
— Frafald fra religiøse sekter (K. Molbo, 2007), side 53-54
Særligt interessant er det paradoks som Kristian Molbo også adresserer i sit speciale, nemlig det faktum at nogle af de tidligere sektmedlemmer opsøger andre kirkelige samfund, og en interessant analyse er at behovet for det nye kirkelige fællesskab (som for de flestes vedkommende enten er midlertidigt eller får en meget lille plads i deres liv efter et stykke tid), må anses for paradoksalt når tilgangen til dem er at vurdere dem på deres eventuelle negative kvaliteter. Om dette siger Kristian Molbo meget interessant:
Det lader til, at de nye kirkefællesskaber man indgår i bliver brugt til at identificere, at frafaldet fra sekten er legitimt og til at bekræfte, at sekteriske kendetegn er noget man grundlæggende tager afstand fra.«
[NB. Kursivering af artikelforfatter]
— Frafald fra religiøse sekter (K. Molbo, 2007), side 65
Dette er alt hvad der bliver plads til at gå ind i denne teori om tilhørsforholdet til en sekt som en afhængighed. Konkluderende kan man sige – som forfatteren også selv gav udtryk for i en mailudveksling med undertegnede – at man ikke kan karakterisere selve tilknytningsforholdet til en sekt som foranlediget af en særlig afhængighedsforstyrrelse i lighed med den som man finder hos rusmiddelafhængige. At man efterfølgende kan konkludere at sekten – med relativt stor succes – benytter strategier der har til hensigt at gøre dens medlemmer så afhængige af sekten i sig selv, f.eks. ved at isolere medlemmer fra fællesskaber med udenforstående, så deres sociale behov kun kan tilfredsstilles inden for sektens rammer er en helt anden sag.
OBS! Supplement fra redaktør
Jeg skal i forbindelse hermed anføre at det undertiden på sociale medier antydes, at Jehovas Vidner typisk er mennesker der har en særligt behov for at andre tager kontrollen og styrer deres liv for dem. Denne form for ahængighed af styring og kontrol fra overordnet side som motiverende faktor i tilhørsforholdet til en sekt, er der dog intet videnskabeligt belæg for at hævde, og det kan allerhøjst henføres under ren og skær lommepsykologi, hvis man da ikke skal kalde det ved sit rette navn — kvaksalveri. Hvis man skal være lidt mindre kontant i responsen til sådanne fabuleringer, der allerhøjst kan have afsæt i eget gætværk, må man sige at dette er og bliver noget forvrøvlet og udokumenteret sludder der ingen opbakning finder i hverken empiri eller tilgængelig sagkundskab. Som sådan må dette alene fastslås at stå for egen regning hos dem der fremkommer med sådanne løse og udokumenterede postulater.
Jeg kan kun opfordre til at man læser Kristian Molbos speciale i sin fulde længde. Det er uhyre interessant og spændende læsning og Kristian Molbo har vist sig uhyre imødekommende og tilladt at jeg lægger specialet i det kommende research-bibliotek men allerede nu kan du læse hele specialet her på hjemmesiden ved at du under menuen Medier og Research som du finder i toppen af siden.
Det gøres således:
Fra denne side kan du også bare klikke direkte på dette link:
➔ Frafald fra Religiøse Sekter, Kristian Molbo, 2007
Når man i en hel føljeton tillader sig at beskrive Jehovas Vidner som en sekt og/eller kult – undertegnede benytter oftest betegnelsen kult om Jehovas Vidner – skal man selvfølgelig kunne redegøre for denne definition. Her skiller to som har beskæftiget sig systematisk med sekters/kulters karakteristika sig markant ud fra de mere løse definitioner, og det er hhv. psykolog og kultekspert Steven Hassan og ekspert på samme områder journalist og kultforsker Hugo Stamm.
I det følgende vil vi forsøge at analysere Jehovas Vidner ud fra Steven Hassans “BITE model”.
Se denne spændende analyse i del 18 (tryk NÆSTE »)
Jeg er selv gået i gang med at lave et site, der sammenligner klassisk kristendom med Jehovas vidner.
Jeg vil meget gerne have kommentarer på det, hvis der noget i analysen i Jehovas vidners teologi I mener jeg skildre forkert
site: https://vagttårnet.dk
Christian
Kære Christian,
Beklager – der har været en fejl på min server så mails blev omdirrigeret til en forkert adresse, så jeg ikke fik opdateringer hvis der kom kommentarer på artikler.
Jeg kan se du har skrevet for 10 måneder siden, men du er velkommen til at skrive til mig på admin@jvinfo.nu såfremt du stadig har et ønske om at jeg ser på nogle af de accentueringer der findes mellem JV og konventionel kristendom – og her vil jeg nok føle mig på sikrest grund såfremt vi taler den Luthersk/Protestantiske kristendom, da det er her jeg kender flest kilder der kan hjælpe mig med at verificere min forståelse af konventionel kristendom, såfremt der er spidsfindige detaljer jeg ikke er bevidst om.
(Som eksempel kan jeg nævne at jeg havde glemt at “gendåb” i konventionel kristendom er en synd, og i et spørgsmål om JV betragter gendåb som en synd, fik jeg sagt at de ikke praktiserer “gendåb” og derfor ikke har udtalt sig om dette, men det er jo faktuelt forkert da de jo døber masser der tidliger har været medlemmer af andre kristne trossamfund, og dermed forbryder sig mod troen om at “gendåb” er en synd set med konventionelle kristne briller).
Endelig skal jeg understrege at det aldrig vil kunne blive en holdningsdebat for mig, men alene en faktuel da jeg personligt er ateist. Men det ændrer ikke ved min interesse for kirke- og religionshistorie så derfor har jeg visse kvalifikationer til at give faktuelle svar på dine spørgsmål vedr. accentueringer, og jeg ser gerne på din hjemmeside hvis det stadig har interesse.
Lad mig høre på admin@jvinfo.nu hvis du stadig er interesseret i min kommentar.
Rigtig glædelig Jul
Bedste hilsener
Beninu Andersen, ansv. red.